Waarom visieontwikkeling en innovatietraject een succesvol koppel zijn

 

 

In voorgaande artikelen beschreef ik waar een goede visie aan moet voldoen, analyseerde ik bestaande visies van bedrijven en gaf ik aan wat vanuit de wetenschappelijke literatuur belangrijke punten waren omtrent visie.

 

Hoewel vorige artikelen vrij theoretisch van aard waren, schrijf ik dit artikel meer vanuit mijn eigen standpunt en ervaringen als business creator. In dit artikel wil ik immers stil staan bij de waarde van een visie voor innovatietrajecten. Waarom moeten bedrijfshoofden tijd vrij maken voor visie ontwikkeling? Waarom is dit van belang voor het succes van een innovatie traject? In dit artikel geef ik enkele punten aan waarom dit volgens mijn ervaringen als business creator van belang is.

 

 

#1 Visie geeft sturing in abstractie

Ik kan er heel kort over zijn: innovatietrajecten zijn niets anders dan ontzettend abstract. Aan het begin van een traject wil je een globale route/ een globaal plan van aanpak kunnen uitstippelen zodat je van start kan gaan, kan plannen en kan beginnen. Echter is het nauwelijks op voorhand vast te stellen waar je uit wil komen. Dit is immers afhankelijk van wat je ‘op de weg ernaartoe’ aantreft. Innovatiemanagers en Business Innovators willen nog wel eens de fout maken door te zeggen ‘Ja, wij gaan uiteindelijk een campagne ontwerpen’ of ‘Ons doel is om een product te maken’. Fout. Dit kan nog helemaal niet gezegd worden. Wat het eindconcept gaat zijn is immers afhankelijk van de inzichten die je opdoet tijdens het onderzoek-, ontwikkel- en leertraject.

 

Een innovatietraject kan eigenlijk dus beschouwd worden als ‘de kip of het ei verhaal’. Je kan niet beginnen zonder globaal einddoel, maar het einddoel kan je niet stellen zonder begonnen te zijn en inzichten te hebben. In dit soort gevallen kan een visie, als een opzichzelfstaand los iets, sturing bieden. Het is immers iets waar gegarandeerd naar gestreefd dient te worden. Dit geeft zowel een globaal einddoel als dat het richting geeft in welke stappen bij de start genomen kunnen worden.

 

#2 Visie helpt door het fuzzy-front-end in iedere fase

Om door te gaan op bovenstaande reden, niet alleen het begin van een innovatietraject maar het begin van iedere fase is een chaos. Een wir-war van keuzes en mogelijkheden, ookwel het fuzzy-front-end. Hoe weet je dat je goed kies? Naast dat fout kiezen ook helemaal niet erg is (hier leer je binnen innovatietrajecten zelfs vaak meer van dan direct de goede methode of aanpak kiezen) kan een visie hierbij wel richting geven. Hierdoor weet je immers beter wat de gewenste output van iedere fase moet zijn, waardoor invulling geven aan waar je nu staat en hoe je daar moet komen, door bijpassende methoden te kiezen, makkelijker wordt.

 

#3 Visie verbind mensen

Niets is bij innovatie trajecten belangrijker dan een team dat op het zelfde level, met dezelfde insteek en met hetzelfde doel samenwerkt. Dit zorgt voor synergie in de groep en daardoor voor een positieve en vlotte stroom van energie. Er wordt geen tijd besteed aan discussies of er worden geen fouten gemaakt omdat iedereen een ander begrip heeft van wat van belang is.

 

Om dit te illustreren met een voorbeeld. Een familielid van mij is werkzaam in de zorg, op een gesloten afdeling bij dementerende ouderen. Dit familielid werkt er pas enkele weken en direct merkte ze dat ze niet zo lekker in de groep collega’s lag. Bovendien ontstonden er veel fricties onderling tussen de collega’s. Hoe komt dit nu? Mijn familielid is erg mens gedreven. Zij vindt zorg aangepast op de individuele behoeften van de mensen belangrijk en zij zet het geluk van de mensen altijd op nummer 1. Dit botste met de opvatting van de rest van het team over hoe zorg geleverd dient te worden: regels moeten worden nagestreefd, alles moet gaan zoals het altijd wordt gedaan en de procedures moeten worden gehanteerd. Op deze manier kan volgens hen de zorg vlot verlopen en dit is volgens hun opvatting het beste voor de ouderen.

Wat gaat hier mis? Precies! Er is geen overkoepelende visie binnen dit team. Iedereen levert zorg zoals hij of zij denkt dat dit goed is. Aangezien er geen overkoepelende visie is, geeft iedereen hier zijn eigen invulling aan en deze verschillende uitwerkingen die het tot gevolg heeft botsen en zorgen voor veel frictie en uiteindelijk een onprettige werksfeer.

Dit voorbeeld illustreert dus uitstekend hoe belangrijk een gemeenschappelijke visieontwikkelingssessie is, waarbij concreet wordt gesteld wat de organisatie van de medewerkers verwacht en hoe hier invulling aan gegeven dienst te worden.

 

#4 Visie laat mensen met andere achtergronden dezelfde taal spreken

Een goed voorbeeld mij dit argument komt van mijn stagebedrijf Tinybots, een bedrijf die sociale robotjes maakt voor mensen met dementie. Het is een relatief klein bedrijf +/- 7 man met allemaal verschillende achtergronden: software programmeur, designer, frond-end developer, communicatie specialist, marketing specialist en ik als business innovator. Je hebt allemaal een ontsettend andere achtergronden, kennisgebieden, kwaliteiten en valkuilen. Toch heb ik nog nooit in een organisatie zoveel gelijkheid gevoelt dan hier. Dit kwam door de gezamenlijke visie waar wij ons alle voor inzetten: het leven van mensen met dementie en hun dierbaren ondersteunen en prettiger maken. Deze visie, gecombineerd met het team dat ieder op zijn eigen manier te maken heeft (gehad) met dementie, zorgen voor een eenheid. Samen schaarden wij ons achter deze visie en maakte gebruik van elkaars kwaliteiten om hier zo goed mogelijk naar te streven.

 

#5 Visie spoort aan tot nadenken over de levensvragen van de organisatie

Hoe kan je als bedrijf impact maken in deze wereld, waarde creëren en je medewerkers motiveren als je niet eens duidelijk hebt waar je zelf voor staat? Het formuleren van een visie spoort bedrijven aan ook na te denken over hun hogere doel. Wat zijn de core values bijvoorbeeld? Wanneer een organisatie helder heeft wie zij is, kunnen ook veel beter keuzes en afwegingen worden gemaakt over welke innovatie trajecten te starten en welke problemen of kansen aan te vliegen. Een organisatie die een verschil wil maken in derde wereldlanden moet zich niet gaan focussen op het innoveren van hypermoderne gadgets en een organisatie die zich focust op het voorkomen van voedselverspilling moet niet gaan innoveren in vernieuwende campagnes die de massaconsumptie maatschappij stimuleren. Ken jezelf en vervolgens weet je waar je krachten en drijfveren liggen die helpen bij het selecteren en doorlopen van innovatietrajecten die bij jou passen.

 

#6 Visie trekt waardevolle nieuwe mensen aan

Wanneer je een inspirerende, binding gevende en richting gevende visie hebt, zal dit niet alleen intern veel goeds doen maar ook extern zal je impact maken. Een goede visie zorgt ervoor dat mensen zich willen aansluiten doordat zij zich geroepen voelen ook naar deze visie te streven. Dit is erg waardevol voor innovatietrajecten, met name als men streeft naar open-innovatie trajecten, omdat zo mensen met potentieel waardevolle kennis, netwerken of kwaliteiten zich bij het proces kunnen aansluiten. Dit zal de kwaliteit van het innovatietraject enkel ten goede doen.

 

 

Concluderend zijn hierboven enkele van de belangrijkste redenen opgesomd waarom het van belang is als organisatie binnen innovatietrajecten aan visie ontwikkeling te doen. Te zien is dat een goede visie werkelijk een positieve invloed heeft op het gehele innovatieproces. Vandaar, business innovators, overtuig die opdrachtgevers!

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Melvin (donderdag, 15 maart 2018 22:30)

    Overtuigen van de opdrachtgevers is niet meer nodig, ik laat ze gewoon dit stuk lezen! ;-)

    Knap hoe je zes goed toegelichte redenen geeft om duidelijk te maken waarom een visie onmisbaar is voor een innovatietraject. Goed ook hoe je het voorbeeld van de zorg geeft: geen visie maar procedures. Dat kan alleen maar leiden tot hokjesdenken, verwaarlozing van menselijk potentieel en afbraak van de humane verzorging.

    De zesde reden vind ik goed gevonden van je! Ik vond het al sterkt hoe de eerste vijf redenen laten zien dat een visie de mensen binnen een organisatie kan binden, inspireren en een gezamenlijke richting kan geven. Maar dat een visie ook een positief effect kan hebben op de mensen die er (nog) niet werken, is natuurlijk een erg mooie bijkomstigheid.