De Weg naar het Hogere Doel

 

 

Vorige week behandelde ik het belang van een visie. Zo stond ik stil bij de 3 redenen om een visie te hebben en beschreef ik visionair Einstein. Ook belichtte ik een quote van Churchill die voor mij een visie symboliseert. In deze blog beschrijf ik wat nu cruciaal is voor een goede visie. Aan welke zaken moet een visie voldoen zodat deze succesvol wordt? Immers is zeker niet iedere visie gelijk. Wanneer een bedrijf een visie hanteert die niet voldoende werkt voor de medewerkers, werkt deze vooralsnog niet richting gevend, motiverend en bindend en slaat het bedrijf eigenlijk de plank mis.

 

Voor ik stilsta bij de succesfactoren van een visie, wil ik eerst nog het verschil tussen missie en visie toelichten.

 

 

''Missie = Waarom ben je op aarde? Wat je je hogere doel? (Hier hoef je geen inhoud aan te geven, enkel het bestaansrecht)''

Bijvoorbeeld: Ik wil toegevoegde waarde creëren in de maatschappij, iets creëren wat oplossing is voor bepaalde groepen in de maatschappij door in te spelen op hun problemen of negatieve gevoelens. Iets ontwikkelen waar de wereld een stukje blijer van wordt.

 

''Visie = Wat wil je met je bestaansrecht bereiken? Hoe maak je deze werkelijk concreet? Zo concreet als een beeld/foto (vision = iets waarneembaars).''

Bijvoorbeeld: Dit doe ik door het concept wat ik heb gecreëerd voor mijn stagebedrijf Tinybots. Een app die inspeelt op de vervelende emoties die mantelzorgers, familieleden en naasten van mensen met dementie ervaren tijdens het ziekte proces van hun dierbare.

 

Opvallend is dus dat waar een missie nog relatief vaag mag zijn en eigenlijk de diepste kern/overtuiging van een bedrijf aangeeft, de visie erg duidelijk moet zijn. Dit is immers de concrete uitdraging van de missie waar men werkelijk naar kan streven om steeds dichter bij dat hogere doel te komen.

 

Welnu, wat maakt een visie nu werkelijk succesvol?

 

Volgens Managementsite (z.d.) bestaat een succesvolle visie uit 3 onderdelen:

 

1 Omgevingsbeeld

2 Gedroomde positie

3 Succesformule

 

 

1.      Omgevingsbeeld

Hierbij geldt de kernvraag:

Hoe ziet de relevante omgeving er voor ons bedrijf uit in de (verre) toekomst?

Belangrijk is hierbij dat het antwoord geen uitkomst van analyses of een uitgebreid onderzoek is. Het antwoord hierop is een logische redenering vanuit een collectief gevoel.

 

2.      Gedroomde positie

Er dient ten tweede altijd een factor in te zitten die verwijst naar wat de gedroomde positie van de eigen organisatie is in de toekomst. Ambities is hier een sleutelbegrip. Hierbij spelen de volgende vragen een rol:

Waar willen we staan?

Wat willen we bereikt hebben?

 

3.      Succesformule

Een succesformule geeft antwoord op de vraag:

Hoe bereiken we onze gedroomde positie?

Dit geeft dus weer op welke concrete manier de ‘corporate dreams’ van het bedrijf verwezenlijkt kunnen worden. Dit kan door het belichten van USP (unique selling points) of bijvoorbeeld speciale resources waarbij de concurrent voorgebleven kan worden.

 

Verder zijn nog een aantal andere zaken van belang:

  • Streef naar lange termijn denken, korte termijn wordt al voldoende beschreven in strategische analyses.
  • Zoek niet naar ‘het juiste’, dit is een illusie. Streef naar het meest waarschijnlijke toekomstbeeld.
  • Formuleer het inspirerend, uitdagend en prikkelend (‘What will succes look like?’)
  • Denk out-of-the-box
  • Creatief & origineel: nieuwe combinaties
  • Vermijd stereotype beelden
  • Laat je niet leiden door tradities binnen de organisatie/branche of door angst voor het onbekende
  • Ben positief over de toekomst
  • Intutitie en metaforen zijn belangrijker dan droge analyses.
  • Zorg voor harmonie tussen missie en visie.

 

 

 

Het belang van een inhoudelijk goede visie

In mijn vorige blog beschreef ik het feit dat de focus binnen organisaties moet verschuiven van het resultaat naar de houding. Het inhoudelijk goed formuleren van een visie draagt bij aan het creëren van onder andere een positieve, gedreven en doelgerichte houding. Dit zal direct leiden tot uiteindelijk een beter resultaat.

 

Bron:

Managementsite. (z.d.). Heeft u al een missie en een visie? Geraadpleegd op 20 februari 2018, van https://www.managementsite.nl/heeft-al-missie-visie

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Elle (dinsdag, 13 maart 2018 16:20)

    Interessant dat je 3 andere succesfactoren hebt benoemd dan in de les waren gezegd. Daarbij zou je kunnen zeggen dat deze nieuwe factoren eigenlijk verdieping begrippen van de richting, binding en energie zijn! Vooral met de uitleg erbij geeft het mij echt een goed beeld van visie, dankjewel!

  • #2

    Suus (zaterdag, 31 maart 2018 14:22)

    Fijn dat je het verschil tussen missie en visie nogmaals toelicht. Bovendien zijn de onderdelen van een succesvolle visie nieuw voor mij aangezien we deze niet tijdens de lessen of artikelen behandelt hebben. Je beschrijft ze als handige hulpvragen die je kan gebruiken tijdens het ontwikkelen waardoor het zichzelf gemakkelijk uitlegt. Naar mijn mening ziet het er uit als een handige tool om te gebruiken.
    Daarnaast vind ik het interessant dat je de houding van de werknemers aankaart. Wanneer deze positief zijn dat in beter resultaat leveren, wat volkomen logisch klinkt. Ik zou daardoor ook als voorwaarde willen meegeven aan een bedrijf dat je je medewerkers kan inspireren door een goede visie wat kan resulteren in betere prestaties.