Van houding naar Visionair

 

In dit artikel omschrijf ik mijn kijk op het zijn van een visionair en wie naar mijn mening een geschikt voorbeeld van een visionair is.

 

Als definitie van visionair hanteer ik deze:

'’Iedereen die zich vragen stelt die verder en dieper gaan dan in het dagelijks leven noodzakelijk is, is op dat moment een visionair (Visionair.nl, z.d.).’’

 

Deze definitie spreekt mij aan omdat er in deze context vanuit wordt gegaan dat iedereen een visionair kan zijn. Mits men streeft naar diepgang in het dagelijks leven. Zo ben je dus niet alleen een visionair wanneer je geweldige prestaties hebt geleverd of verbluffende prijzen hebt gewonnen. Nee, iedereen kan een visionair zijn mits je een houding aanneemt die dit mogelijk maakt.

 

 

Mijn visionair: Einstein

In mijn ogen is Albert Einstein een goed voorbeeld van een visionair. Echter vind ik dit niet door al zijn wetenschappelijke overwinningen die hij op zijn naam heeft staan, zoals het foto-elektrisch effect en de relativiteitstheorie (Rooijakkers, 2013), maar juist door de houding die hij gedurende zijn leven aannam.

 

Afbeeldingsresultaat voor einstein

 

Ik ben mijn resultaat

Zoals ik eerder omschreef, iedereen kan een visionair zijn mits de goede houding wordt aangenomen. Daarom is voor mij een belangrijker aspect dan resultaat. In de hedendaagse maatschappij ligt naar mijn mening de focus te veel op de veronderstelling dat een individu zijn resultaat is. Al vanaf jonge leeftijd worden kinderen beoordeeld op hun resultaat. Het cijfer dat zij halen, hoe mooi hun tekening is, welk niveau van onderwijs zij volgen, hoe goed zij presteren op gebied van sport etc. Hierdoor groeit men op met de gedachte dat zij hun resultaat zijn. Hun resultaat is wie zij als mensen zijn, aangezien daar vanuit de maatschappij toch enkel naar gekeken wordt. Deze veronderstelling brengt gevaren met zich mee. Immers, wanneer jij je resultaat bent, wat ben je dan als je resultaat tegenvalt? Precies. Dan faal je ook als mens. Niemand wil falen en daarom zal men er alles aan doen dit te voorkomen. De lat hoog leggen, perfectionistisch zijn en een gevoel van constante controle willen houden zijn de gevolgen. Gevaarlijke gevolgen gezien het feit dat dit (met name in de werksfeer) de oorzaken zijn van burn-out (Taris, Houtman, & Schaufeli, 2013). Controle op resultaat is immers een illusie.

 

Ik ben mijn houding

De opvatting waar ik mij liever bij aansluit is die waarin men zich niet identificeert met zijn resultaat, maar met zijn houding. Een houding als in concreet gedrag die vervolgens weer tot een gewenst resultaat kan leiden, maar waarop het individu veel meer controle heeft. Waar jezelf identificeren met je resultaat gevaarlijk is (het is immers van zoveel meer externe factoren afhankelijk), is jezelf identificeren met je houding zo veel waardevoller omdat het dichter bij jezelf staat.

 

Door vanuit een bepaalde houding te werken naar je visie toe, in plaats van jezelf identificeren met je resultaat geeft veel meer kracht en (positieve) energie. Vandaar dat ik, om terug te komen het doel van deze blog, gekozen heb voor een visionair waarbij ik niet het resultaat centraal zet, maar de mentaliteit die deze visionair heeft gehanteerd om zijn visie na te streven.

 

 

Kennen van de eigen kwaliteiten & Passie

Al op jonge leeftijd was het voor Einstein duidelijk dat zijn talent lag bij de Bèta-vakken, met name bij wiskunde. Hij was ook betrekkelijk slecht in de alfa-vakken. Dit zorgde er al op vroege leeftijd voor dat hij, in plaats om zich te focussen op het ‘repareren’ van zij minder sterke kanten, zich focuste om zich te verdiepen in hetgeen waar wel zijn passie en kracht lag. Deze keuze zorgde voor een opwaartse spiraal. Immers, als je doet waar je goed in bent gaat het je goed af, waardoor je dat leuk vind, dit stimuleert je vervolgens om nog meer je best te doen en nieuwe uitdagingen te stellen, waardoor je je talenten nog verder ontwikkelt.

Na de dood van de eerste president van Israël Chaim Weizmann, later in de carrière van Einstein, werd hij gevraagd hem op te volgen. Einstein sloeg dit aanbod af omdat hij aangaf dat hij van zichzelf wist dat zijn talenten en kwaliteiten hier niet lagen.

 

 

 

Dare to challenge the status quo 

Al hetgeen wat Einstein heeft gedaan was ten ere van bovenstaand houdings-aspect. Hij dacht verder dan hetgeen wat de maatschappij voor lief nam. Hij was kritisch naar bestaande aannames, dacht out-of-the-box en behield een open-mind.

 

''Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.''

 

''Het belangrijkste is niet ophouden met vragen stellen.''

 

 

Doorzettingsvermogen

Met name aan het begin van zijn carrière ervaarde hij veel tegenwind vanuit zijn omgeving, men kon het niet waarderen dat hij de bestaande wetenschappelijke opvattingen aan de kaak stelde. Later in zijn carrière was de opkomst van Hitler en daarmee de groei van het antisemitisme een grote bedreiging voor Einstein. Immers was Einstein van Joodse afkomst. De nazi’s beschuldigen hem ervan ‘Joodse natuurkunde’ te bedrijven (Rooijakkers, 2013). Er wordt zelfs een zwarte lijst opgesteld van mensen die de theorieën van Einstein onderwijzen. Ondanks dat gaf Einstein zijn passie niet op en toen de situatie te dreigend werd vluchtte hij naar Amerika om hier les te geven. Hier woonde hij tot aan zijn overlijden en stichtte enkele scholen. Hij gaf, ondanks de moeilijke omstandigheden, niet op.

 

Zijn passie en doorzettingsvermogen zorgde ervoor dat hij nieuwe kansen bleef aangrijpen en het beste van iedere situatie maakte. 

''In tegenspoed maak je kennis met jezelf.''

 

Don’t follow the crowd

Tijdens zijn leven maakte Einstein keuzes die wellicht door de maatschappij zouden worden bestempelt als ‘raar’ of ‘uit den boze’. Een goed voorbeeld hiervan is de keuze die Einstein maakte om na de scheiding met zijn eerste vrouw te trouwen met zijn nicht (Wikipedia, 2018). Niet een alledaagse keuze, maar wel een gemaakt vanuit liefde. Einstein was in de tijd dat hij trouwde met zijn nicht Elsa Löwenthal al een relatief bekende persoonlijkheid gezien zijn wetenschappelijke ontdekkingen. Toch hielt dit hem niet tegen deze, voor de maatschappij wellicht gezien als vreemde, keuze te maken.

 

‘’Doe nooit iets dat indruist tegen uw geweten, zelfs als de staat het verlangt.’’

 

 

 

Blijf jezelf trouw

Einstein had zo zijn principes waar hij zichzelf aan bleef houden. Dit vormde hem als persoon en zorgde ervoor dat hij anders was dan anderen.

Zo bleef Einstein zijn Joodse geloof trouw. Zelf tijdens het anti-joodse beleid van het nazi-regime in Duitsland.

 

Een ander voorbeeld hiervan is de reden van zijn overlijden. Op 17 april 1955, wanneer Einstein aan zijn speech voor een televisieoptreden in het kader van de zevende verjaardag van de Staat Israël werkt, knapt zijn abdominale slagader. Met interne bloedingen wordt hij opgenomen in een ziekenhuis in Princeton. De artsen willen hem opereren maar de patiënt weigert. Hij beschouwt het als smakeloos een leven kunstmatig te verlengen. De volgende dag sterft hij in zijn slaap, op 76-jarige leeftijd.

 

Concluderend is de houding een cruciaal aspect, als al niet de succesfactor, van een visionair. Iedereen is een visionair.

 

Wat mij verder erg aanspreekt aan Einstein is dat hij niet alleen erg veel kennis had op gebied van wetenschap, Einstein stond ook erg wijs in het leven. Ik zie zijn quotes als een bron van inspiratie. Hieronder enkele uitspraken van hem:

 

''Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht.''

''Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.''

''Tracht niet een man van succes te zijn, maar probeer liever een man van waarde te zijn.''

''We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.''

 

 

Rooijakkers, W. (2013). Albert Einstein (1879-1955) – Uitvinder relativiteitstheorie. Geraadpleegd op 4 februari 2018, van https://historiek.net/albert-einstein-1879-1955/7527/

Taris, T. W., Houtman, I. L. D., & Schaufeli, W. (2013). Burnout: de stand van zaken [Burnout: the current state of affairs]. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken29(3), 241-257.

Visionair.nl (z.d.). Wat is een visionair? Geraadpleegd op 4 februari 2018, van https://www.visionair.nl/wat-is-een-visionair/

 Wikipedia. (2018). Albert Einstein. Geraadpleegd op 4 februari 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein/

 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 6
  • #1

    Machiel (dinsdag, 06 februari 2018 22:00)

    Mooi uiteenzetting. Je hebt een aantal criteria genoemd die Einstein tot visionair maken volgens jou. Moet iedereen die jij een visionair noemt aan deze criteria voldoen?

  • #2

    Lisa (dinsdag, 06 februari 2018 23:43)

    @Machiel

    Nee, ik ben van mening dat deze criteria niet een voorwaarde zijn om een visionair te zijn. Deze houdingsaspecten bezit Einstein en brengt hij op een succesvolle tot uiting waardoor hij een visionair is. Natuurlijk zijn deze houdingsaspecten wel belangrijk en maken ze het ontwikkelen van een visie en het streven naar die visie makkelijker, maar ik denk juist dat de kracht ligt dat ieder individu anders is. Iedereen combineert zijn eigen houdingsaspecten op een dusdanige manier dat dat diegene een visionair maakt. De eerste (kennen van je kwaliteiten, dus eigenlijk zelfkennis) is daarom wel van belang om je andere houdingsaspecten te kennen en in te zetten :-)

  • #3

    Wouter (woensdag, 07 februari 2018 22:52)

    Ik vind het mooi dat je niet resultaat centraal zet, maar houding. Persoonlijk merk ik dat ik veel focus leg op resultaat en juist daardoor veel stress ervaar op momenten dat het resultaat niet is zoals ik wil. Zoals je al noemt, op het resultaat heb je geen invloed. Mooi dat je dit noemt in je blog, ik heb dit voornamelijk tijdens de stage precies zo ervaren. Het is een rare gedachte als je dit toepast op Albert Einstein. Als hij zich namelijk enkel gefocust had op de resultaten van zijn Alfa-vakken, dan was hij misschien wel niet het icoon geworden dat hij is. Het doorzettingsvermogen dat hij tijdens zijn leven heeft getoond is in mijn ogen een van de belangrijkste redenen voor zijn succes.

  • #4

    Lisa (woensdag, 07 februari 2018 23:47)

    @Wouter

    Inderdaad. Dit is ook precies waar ik al jaren tegenaan loop en tijdens mijn stage heb ik dit inzicht ontwikkeld. Probeer het nu in de vorm van een leerdoel voor mezelf toe te passen :-)

    En precies, Einstein is een perfect voorbeeld dat wij ons moeten focussen op onze krachten in plaats van het constant willen verbeteren van onze zwaktes.

  • #5

    Elle (donderdag, 08 februari 2018 13:30)

    Gaaf stuk Lisa!
    Heel erg goede benadering wat betreft houding in plaats van resultaat. De mening dat iedereen op deze manier zijn eigen houding kan veranderen, inclusief stappenplan, en andere kan inspireren als visionair is echt heel erg inspirerend voor alledaagse dag.

  • #6

    Sjoerd (donderdag, 08 februari 2018 13:34)

    Mooi stuk. Veel tijd in gestoken, dat is goed. Einstein is in mijn optiek een perfect voorbeeld van een (groots) visionair. Je beschrijft aandacht zijn manier van "zijn", die hebben geleid tot grote resultaten. Al die aspecten maken hem een visionair. Deze aspecten zijn in mijn optiek essentieel om als visionair omschreven te worden, een soort van "filosofie" voor een visionair. Het is mijn echter niet geheel duidelijk waar hij daadwerkelijk naar toe werkte, wat zijn drijfveer was om continue nieuwe uitvindingen te bedenken. Dit zou je de volgende keer nog wat beter mogen belicht. Verder, top!